Treffer: [Modular heart rhythm management : EMPOWER™ leadless pacemaker as an add-on to the EMBLEM™ S-ICD].

Title:
[Modular heart rhythm management : EMPOWER™ leadless pacemaker as an add-on to the EMBLEM™ S-ICD].
Transliterated Title:
Modulares Herzrhythmusmanagement : EMPOWER™ Leadless Pacemaker als Add-on zum EMBLEM™ S-ICD.
Authors:
Rudic B; I. Medizinische Klinik - Kardiologie, Angiologie, Intensivmedizin, Universitätsmedizin Mannheim, Theodor-Kutzer-Ufer 1, 68167, Mannheim, Deutschland. boris.rudic@umm.de.; Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Medizinische Fakultät Mannheim, Mannheim, Deutschland. boris.rudic@umm.de., Dürschmied D; I. Medizinische Klinik - Kardiologie, Angiologie, Intensivmedizin, Universitätsmedizin Mannheim, Theodor-Kutzer-Ufer 1, 68167, Mannheim, Deutschland.; Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Medizinische Fakultät Mannheim, Mannheim, Deutschland., Akin I; I. Medizinische Klinik - Kardiologie, Angiologie, Intensivmedizin, Universitätsmedizin Mannheim, Theodor-Kutzer-Ufer 1, 68167, Mannheim, Deutschland.; Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Medizinische Fakultät Mannheim, Mannheim, Deutschland., Kuschyk J; I. Medizinische Klinik - Kardiologie, Angiologie, Intensivmedizin, Universitätsmedizin Mannheim, Theodor-Kutzer-Ufer 1, 68167, Mannheim, Deutschland.; Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Medizinische Fakultät Mannheim, Mannheim, Deutschland.
Source:
Herzschrittmachertherapie & Elektrophysiologie [Herzschrittmacherther Elektrophysiol] 2025 Dec; Vol. 36 (4), pp. 306-312. Date of Electronic Publication: 2025 Oct 29.
Publication Type:
English Abstract; Journal Article
Language:
German
Journal Info:
Publisher: Springer Medizin Country of Publication: Germany NLM ID: 9425873 Publication Model: Print-Electronic Cited Medium: Internet ISSN: 1435-1544 (Electronic) Linking ISSN: 09387412 NLM ISO Abbreviation: Herzschrittmacherther Elektrophysiol Subsets: MEDLINE
Imprint Name(s):
Publication: Heidelberg : Springer Medizin
Original Publication: Darmstadt : Steinkopff Verlag, [1990-
References:
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Brisben AJ, Burke MC, Knight BP et al (2015) A new algorithm to reduce inappropriate therapy in the S‑ICD system. J Cardiovasc Electrophysiol 26:417–423. (PMID: 10.1111/jce.1261225581303)
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Koneru JN, Jones PW, Hammill EF et al (2018) Risk Factors and Temporal Trends of Complications Associated With Transvenous Implantable Cardiac Defibrillator Leads. J Am Heart Assoc 7:.
Lloyd MS, Brisben AJ, Reddy VY et al (2023) Design and rationale of the MODULAR ATP global clinical trial: A novel intercommunicative leadless pacing system and the subcutaneous implantable cardioverter-defibrillator. Heart Rhythm O2 4:448–456. (PMID: 10.1016/j.hroo.2023.05.0043752002110373150)
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Quast ABE, Tjong FVY, Koop BE et al (2018) Device orientation of a leadless pacemaker and subcutaneous implantable cardioverter-defibrillator in canine and human subjects and the effect on intrabody communication. Europace 20:1866–1871. (PMID: 10.1093/europace/euy01929462311)
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Contributed Indexing:
Keywords: Antibradycardia pacing; Antitachycardia pacing (ATP); Cardiac arrhythmia; Subcutaneous implantable cardioverter-defibrillator; Ventricular arrhythmia
Local Abstract: [Publisher, German] Technologische Fortschritte in der Medizin ermöglichen inzwischen die kabellose antibradykarde Myokardstimulation. Kabellose Herzschrittmacher (Leadless Pacemaker, LP) wurden bereits von den Firmen Abbott (Abbott Park, IL, USA; Nanostim™, Aveir™ und Medtronic (Minneapolis, MN, USA; Micra AV/VR™) und zuletzt auch von Boston Scientific (Marlborough, MA, USA; EMPOWER™) vorgestellt. Obwohl bereits Kasuistiken mit unterschiedlichen LP in Kombination mit dem EMBLEM™ S‑ICD (subkutaner implantierbarer Kardioverter-Defibrillator) publiziert wurden, besteht nur mit EMPOWER™ LP die technische Voraussetzung zum modularen Herzrhythmusmanagement („modular cardiac rhythm management“, mCRM), bei dem im Bedarfsfall ein ATP-Befehl (Befehl zur antitachykarden Stimulation) vom S‑ICD an den LP gesendet werden kann, wodurch möglicherweise S‑ICD-Schocks reduziert werden können. Zudem kann auch längerfristig eine antibradykarde Stimulation sichergestellt werden. Nach extensiven präklinischen Studien stehen nun die 6‑Monats-Daten der ersten prospektiven multizentrischen Studie (MODULAR-ATP) zur Verfügung, welche die Sicherheit, Leistungsfähigkeit und den Bedarf des mCRM-Systems analysiert hat.
Entry Date(s):
Date Created: 20251029 Date Completed: 20251122 Latest Revision: 20251202
Update Code:
20251202
DOI:
10.1007/s00399-025-01113-6
PMID:
41160164
Database:
MEDLINE

Weitere Informationen

Technological advances in medicine now enable wireless antibradycardia myocardial stimulation. Leadless pacemakers (LP) have already been introduced by Abbott (Abbott Park, IL, USA; Nanostim™, Aveir™), Medtronic (Minneapolis, MN, USA; Micra AV/VR™), and most recently by Boston Scientific (Marlborough, MA, USA; EMPOWER™). Although case reports have been published using different LP in combination with the EMBLEM™ S‑ICD, only the EMPOWER™ LP provides the technological prerequisites for modular cardiac rhythm management (mCRM). In this modular system, an ATP command can be transmitted from the S‑ICD to the LP when required, potentially reducing the number of S‑ICD shocks. Additionally, long-term antibradycardia pacing can be reliably ensured. Following extensive preclinical studies, the 6‑month results of the first prospective multicenter study (MODULAR-ATP) are now available, analyzing the safety, performance, and necessity of the mCRM system.
(© 2025. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: J. Kuschyk erhält Beraterhonorare von der Firmen Boston Scientific, Medtronic, Abbott und Impulse Dynamics. B. Rudic, D. Dürschmied und I. Akin und geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.